måndag 21 februari 2011

Behövd linje hotas av nedläggning

I fredags var jag tillbaka på Valla Folkhögskola för att besöka en utbildning för personer med kognitiva funktionshinder, såsom utvecklingsstörning, ADHD och Aspbergers syndrom.

I Folkpartiets partiprogram ”Frihet att växa” står det alldeles i inledningen såhär:

”Oavsett bakgrund, begåvning, fysisk och mental styrka måste alla människor få många livschanser, många möjligheter att växa och utvecklas. (...) Liberalismen betraktar alla människor som jämlikar – men inte som lika. Kraven på jämlikhet betyder inte att alla skall leva likadant, utan att alla skall ha möjligheter att utvecklas som självständiga människor. "

Med denna ideologiska uppbackning känns det naturligt att stå upp för den STUDS-utbildning som bedrivs på Valla folkhögskola och som nu åter är hotad av nedläggning.

Det blev ett fint reportage i Linköpings Tidning från besöket. Troligen kommer det också i veckans Linköpingsposten. Artikeln handlar främst om behovet av att hitta finansiering av stödpersoner till undervisningen.

Jag har nu haft kontakt med omsorgsnämndens ordförande i Linköping, Linnéa Darell (fp), om kommunens bidrag som tidigare räddat utbildningen. Hon såg positivt på att försöka göra en insats också för nästa år. Min kommande uppgift blir främst att driva på för en nationell lösning för stödpersoner och driva på för en dräglig privatekonomisk situation för studenterna. Om detta skriver jag i denna motion.

Nyligen har Nyamko Sabuni tagit ett bra initiativ på området utbildning för personer med funktionsnedsättning. Hon vill öka möjligheten till lärlingsutbildning för dem som gått särskola. Lärlingsutbildning, dvs undervisning på en arbetsplats, underlättar generellt övergången från utbildning till arbete och är ett viktigt svar på vad som måste göras för att minska ungdomsarbetslösheten. Själv planerar jag att i mars besöka ett antal lärlingsutbildningar i Östergötland för att lyssna in erfarenheter.

Denna vecka är det plenifritt i riksdagen – dvs det pågår ingen verksamhet i kammare och utskott. Jag har gott om tid på mig att läsa in mig i KU:s granskningsärenden och hinna med lite praktiska saker som t.ex. att planera hur jag ska ta emot en praktikant och hur ett antal skol- och komvux klasser ska få oförglömliga minnen från kommande besök i riksdagen. Kanske kan det också bli lite sport – det är ju faktiskt sportlov!

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar