Ny partiledare för S
Jag välkomnar Stefan Löfven som ny partiledare för S. Det
har varit väldigt mycket fokus på personfrågor under senaste året eftersom alla
partier utom Folkpartiet och Moderaterna haft diskussioner om partiledarskiften.
Nu hoppas jag på mer spänstiga politiska diskussioner.
Frågan är dock vilken politik Löfven ska driva? Diskuterades
alls hans politiska åsikter eller bara hans personlighet i valet av honom? Man kan
ju konstatera att han inte har någon direkt politisk bakgrund, utan en facklig, så det
är svårt att se vilken politik han tidigare förespråkat.
Tre saker med Löfven som jag tycker verkar intressanta och lovande:
1. Han har varit öppen för att diskutera åtgärder mot ungdomsarbetslösheten som S avvisat. Exempelvis har han som Metallordföranden öppnat upp för ungdomsavtal, där ungdomar inledningsvis får lägre lön och handledning för att kunna komma in på arbetsmarkanden. Detta har stora likheter med den politik som vi i FP för fram om lärlingsanställningar och lägre ingångslöner för unga.
2. Han har
en positiv grundinställning till EU-samarbete och var tydligt för ett
svenskt euromedlemskap.
3. Han
klargjorde i sitt första tal som partiordförande att han är feminist. Vad
betyder det konkret? Han har ju som Metallordförande inte varit för
att driva kvinnors intressen, men eftersom detta med feminist var viktigt för honom att säga ska det bli spännande att se hur han framöver tänker sig verka
för mer jämställdhet.
Övningsskolor för lärarstudenter
Resultaten i den svenska skolan
måste förbättras. I det arbetet är lärarnas kompetens och utbildning är
avgörande. Från och med höstterminen
2011 har vi en ny lärarutbildning med fyra examina med större fokus på vilken
lärare studenten ska bli och större fokus på ämneskunskaper för dem som
ska undervisa äldre barn.
En viktig del av utbildningen är verksamhetsförlagd
utbildning (VFU). Då ska studenten öva sig i att tillämpa kunskaper i klassrum. Flera
studier visar att den verksamhetsförlagda utbildning inte fungerar tillräckligt
bra idag. En studie från Lärarförbundet visar t.ex. att kontakterna
mellan VFU-skolan och lärarutbildningen/högskolan fungerar dåligt. Lärarna som
ska ta emot lärarstuderande hinner inte förbereda handledning och är heller inte utbildade för att handleda. Därtill har studenterna
ofta inte sin VFU i den ålderkategori som de avser jobba med. Särskilt dålig
matchning är det för dem som ska bli gymnasielärare.
Vi i Sverige behöver kraftsamla för att lärarstudenter ska få
större praktiska, pedagogiska färdigheter. Därför ska ett system med ”övningsskolor”utredas. Finland har änge haft framgångsrika övningsskolor där man samlat
lärarstudenter för VFU. Nu tillsätts en utredning som ska vara klar till
sommaren för att dra erfarenheter från Finland och bygga ett liknande system i
Sverige.
Målet är hög kvalitet på handledarna och stark forskningsanknytning
i övningsskolorna, så att nya pedagogiska metoder får genomslag i praktiken. Likaså
ska studenterna få träna sig med elever i rätt ålder.
Jag stödjer förslaget och hoppas att detta blir ytterligare
ett steg för en vassare lärarutbildning, som i förlängningen bidrar till att
fler vill bli lärare och att lärarna blir bättre.
KGE
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar