Ska den syriska oppositionen beväpnas av omvärlden, såsom
just diskuteras av utrikesministrarna i EU? Ska betyg ges från tredje klass,
såsom Moderaterna föreslagit? Det var dessa två frågor som stod i fokus för
gårdagens radioinslag ”Riksdagen idag” där jag och Torbjörn Björlund (V)
intervjuades
Så hur gick det till inför intervjun? På morgonen just
före mitt utskottsmöte hann jag kort tala med programledaren Petter Ahnoff om
vilka ämnen som skulle bli aktuella. Jag hörde av mig till min politiska
sekreterare och efterfrågade underlag om betyg. Hur var nu FP:s linje, vi hade
väl nyligen gått ut med ett program för skolan om betyg från fyran? Fanns det
någon reaktion tidigare på Moderaternas förslag?
Sedan var det utskott och lunch och jag gick till mitt
kontor och började fundera på detta med Syrien. Vad hade hänt i EU? Sveriges Radio hade gjort ett inslag som jag läste. Ringde Ismail Kamil som är ledamot
för Folkpartiet i Utrikesutskottet. Ismail är ursprungligen från Syrien – han
måste vara den bästa källan till information och att utbyta tankar med. Ismail
hade just landat på Arlanda men han hade tid att prata en stund. Han gav en
översiktsbild av nuvarande situation i Syrien och några viktiga händelser i
historien. Han berättade om brister i konstitutionen och den brutala diktaturen.
Vi talade om risker med att tillhandahålla vapen till oppositionen och
förutsättningarna att gå andra vägar. Så bra att ha kollegor med olika bakgrund
och insikter!
Eventuellt skulle också frågan om arbetskraftsinvandring
komma upp i radioinslaget med tanke på att det varit en större debatt om detta i
riksdagen förra veckan. Christer Nylander som var FP.s representant i debatten
har sitt kontor bredvid mig. Christer hade dörren öppen så jag hann in till
honom för att dryfta fördelar och problem.
Sen var det dags att skynda till radiostudion på våning 7
i riksdagshuset. Det var alldeles tomt och det var ju sändningstid om en minut!
Var var Torbjörn och varför hördes inget i lurarna? Jag ringde
nummerupplysningen och kopplades till tekniker på Sveriges Radio i Norrköping.
Vi har problem med tekniken, sa de. Några minuter senare fick vi kontakt och
musik i lurarna. Torbjörn från (V) hade dykt upp. Då går vi i sändning och det
blev ett inslag med bra tempo. Sedan skyndade både Torbjörn och jag vidare till
möte med våra partigrupper, som vi alltid har klockan 16 på
tisdagar.
KGE
PS. Så vad sa jag i de två ämnena, vapen till syriska
oppositionen och betyg från trean? Eftersom det blev kort med tid i radion
ströks arbetskraftsinvandringen.
Låt mig början med att säga att situationen i Syrien är
förfärlig. Civila dödas under barbariska former, 100.000 människor beräknas
sitta i fängelser där de kan utsättas för tortyr, ungefär två miljoner har flytt
till grannländer och ungefär lika många är flyktingar i Syrien. FN når inte fram
för att Ryssland och Kina har vetorätt. Oljeembargo och frysning av tillgångar
biter inte.
Frågan om vapen till oppositionen är inte enkel. Att
skicka vapen har sina risker eftersom de inte får hamna i händerna på
extremister. Samtidigt finns det en organiserad opposition i Syrien som skulle
kunna skydda befolkningen från regimens attacker om de var beväpnade. Därför
måste vi våga vara öppna för den möjligheten.
Det är alltså en svår avvägning för världens demokratier
hur de ska stötta stöta den syriska oppositionen och demokratiska krafter i
landet. Helt klart är dock att vi kan inte bara kan titta på och fundera på
nästa steg för länge. Omvärlden måste agera. Människor lider i Syrien.
Och så frågan om betyg. Jag tycker inte vi ska införa
betyg i trean. Vi har just infört betyg från sjätte klass. Den reformen måste
komma på plats och utvärderas. Folkpartiets linje är att betyg ska införas från
fyra. Det finns en poäng med det – att lågstadiet utvärderas och att det tidigt
kommer en tydlig utvärdering om eleven fått med sig baskunskaper.
Mellanstadielärarna utbildas nu i att nu sätta betyg i
sexan och de tänker säkert betyg från dagen då de får eleverna. Att i fyran
sätta betyg istället för att berätta om hur elever nått målen på ett annat sätt
tycker jag är en fråga som kan växa fram och bli aktuell om några år. Men betyg
i lågstadiet – nej tack, men tack för intresset Moderaterna! Det är bra att
andra partier nu vill vara med i skoldebatten – det ger spänst i diskussionen.
Betyg är en viktig diskussion, men det får inte bli en symbolfråga där partier
ska överträffa varann.
Även i denna debatt fick jag av oppositionen höra att
eleverna idag presterar sämre än för 10 år sedan. Det är sant, men att koppla
det till dagens skolpolitik är att göra det lätt för sig. Det viktigaste för
goda resultat i skolan är att vi får riktigt bra lärare som brinner för att ge
elever kunskap och som får tid att undervisa. Att locka de bästa studenterna
till att bli lärare, få en kunskapsinriktad lärarutbildning och att höja
statusen för lärayrket tar tid
Lärarlönerna måste höjas och de måste få mer tid för sin
viktigaste uppgift – att undervisa. Bra steg som nyligen tagits är att införa
karriärtjänster med olika löner och att Jan Björklund utsett en utredare som till sommaren ska ta fram förslag för att minska lärarnas administrativa börda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar