måndag 23 februari 2009

Fler apotek med andra förutsättningar






I fredags hade jag och mina kollegor i Alliansen från Linköping pressträff om omregleringen av apoteket – och slutet för monopolet. Vi hoppas på fler apotek med bättre service och öppettider. Det är viktigt att det handlar en omreglering – inte en avreglering. Läkemedel kan vara farliga i fel doser och är inte vilken vara som helst. Därför måste det fortsätta att vara en strikt reglering av apoteksverksamheten med utbildad personal på varje apotek.

Från och med 1 juli kan fler än staten få äga apotek och från 1 november ska man kunna köpa receptfria läkemedel i vanliga butiker. Nässprej och huvudvärkstabletter går alltså då att få tag på även på en söndag.

Idag är det förberedelse dag. Har debatt om kemikalier i veckan. Nästa vecka åker jag till Kroatien för att välkomna dem som framtida medlemmar i EU. I slutet av nästa vecka håller folkpartiet riksmöte i Linköping. Som värd är det ju en del att förbereda + att jag där ska hålla i utfrågning av toppkandidaterna till EU. Det fanns en stor artikel i DN i helgen med Marit. Med tanke på att hon inte verkade så förtjust i hamburgare ska jag nog fråga henne vad som är hennes favoriträtt och hur råvarorna till den ska märkas...

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar