torsdag 28 oktober 2010

Mina motioner i riksdagen 2010-2011

Nu är allmänna motionstiden slut för riksdagsåret 2010-2011. Under denna tid kan riksdagens ledamöter lämna in förslag, dvs motioner, om allt som riksdagen kan besluta om.

Jornalister skriver ofta om hur många motioner vi har lämnat in – ett trubbigt sätt att mäta ledamöters aktivitet. I tävlan att skriva flest motioner lämnar ledamöter in motioner de fått avslag på i flera år, de ber om att få skriva på andras motioner och ibland t.o.m. delar upp yrkanden så att de kan skriva en motion för varje yrkande, trots att det handlar om samma ämne.

Själv försöker jag skriva om ämnen som jag verkligen försökt förstå mig på och ämnen som jag känner särskilt för. Jag har också som mål att inte lägga motioner bara för att jag har några sedan förra året.

I år har jag skrivit några nya som jag gärna berättar om:

Under året som gått var jag på besök hos en gymnasiesärskoleklass i Linköping. En kille där sa att han tyckte det var fel att hans studiebidrag heter förlängt barnbidrag bara för att han går i särskolegymnasium. Kränkande eftersom jag är över 18 år, sa han. Tycker jag också och har därmed skrivit en motion som heter Byt namn på förlängt barnbidrag.

Jag har skrivit ett flertal motioner om studiestöd eftersom jag anser att det är oerhört viktigt att de fungerar väl för möjligheten för alla att kunna studera. Här två som jag fått idé till från Valla folkhögskola i Linköping:

Ökade möjligheter till studier vid folkhögskola för personer med funktionsnedsättning

Studiemedel för utbildning vid folkhögskola

Två andra motioner i ämnen som jag drivit i min personvalskampanj:

Separata tak för skattereduktion för ROT-arbete och hushållssarbete

Information för klokare hantering av avfall

Slutligen, även jag har lagt en motion som jag lämnade in förra året:

En starkare ställning för barnkonventionen - Gör barnkonventionen till svenk lag

Motionen är välskriven med hänvisningar till var man kan få mer information, och frågan börjar få tryck i sig. Förhoppningsvis kan vi ta steg i denna riktning med den nya barn- och äldreministern Maria Larsson, som jag tror tycker som jag i denna fråga.

SLUT

1 kommentar:

  1. Ett intressant inlägg. Om det tävlas i motioner blir systemet bara tungrott och viktiga motioner drunknar i mängden. Det där med förlängt barnbidrag var en horribel företeelse och jag hoppas verkligen att den motionen får bifall.

    SvaraRadera