tisdag 20 september 2011

Miljardsatsningar på skolan och rapport från en spännande vecka

Idag har jag varit i Motala på Platensgymnasiet och talat med lärare om den stora lärarsatsningen som finns i statsbudgeten för 2012. Det blev positivt gensvar på reformen om karriärsutveckling för lärare som handlar om att inrätta lektorstjänster i skolan och möjlighet till forskning. I förlängningen betyder det högre löner och att lärarjobbet blir mer attraktivt.

Det blir en särskild flermiljardsatsning på matematik eftersom svenska elever tappat i matteresultat i en internationell jämförelse. Matematiklärarna ska få särskild utbildning och fler måste bli behöriga. Idag är bara 40 procent av dem som undervisar i matematik i högstadiet fullt behöriga! Detta är förstås en förklaring till varför matteläraren på Platensgymnasiet sa att det är ett tungt glapp att ta igen när elever kommer till gymnasiet. Positivt var att få veta att meritpoäng har varit ett bra styrmedel. Fler läser nu avancerade kurser i matematik.

Förra veckan var en spännande vecka – då hinner jag tyvärr inte alltid med blogginlägg! Men här kommer en sammanfattning:

Veckan startade med träff hos landshövdingen och seminarium om växande företag och innovation. Lars Diethelm höll ett intressant föredrag om varför vissa företag lyckas skapa snabb, lönsam tillväxt. Därefter var det erfarenhetsutbyte mellan företagare och oss företagarnas vänner.

På tisdagen närvarade jag på seminarium arrangerat av Gröna Liberaler som bjudit in Anders Wijkman att tala om hans och Johan Rockströms bok ”Den stora förnekelsen”.

Onsdagen ägnade jag åt en konferens om farligt avfall. En hel del talare var från Norge då de nog får anses jobba bättre där med hantering av det farliga avfallet.

På torsdagen öppnade kungen riksdagen. Statsminister Reinfeldt läste upp regeringsförklaringen. För övrigt minglade vi och gick på operan. Festligt förstås, som öppnandet alltid är.

På fredagen fick jag besök hemifrån av ungdomar från Skäggetorp och Horn. Jag visade riksdagen och talade om demokrati och hur man kan påverka politiken och samhället. Det är förstås vi som är på fotot.

Denna vecka ser jag fram emot Bok- och Biblioteksmässan. Det är första gången jag är där. Spännande!

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar