onsdag 27 maj 2009

Dawit Isaak och besök av toppkandidater + partiledare

Tiden går fort och EU-kampanjen går på högvarv. Det känns länge sedan vi kampanjade för förtidsröstning (en vecka sedan exakt), men här ser ni något av resultatet.

Kommer just från EU-debatt på Berzeliusskolan – min gamla gymnasieskola. I kväll ska jag göra en paus i kampanjandet och gå och lyssna på ett panelsamtal om Dawit Isaak på Folkungaskolan. Känns som ett yttryck för stöd av yttrandefriheten att gå dit. Självklart har jag skrivit under det upprop som tidningarna ordnade om frisläppande av Dawit för en tid sedan.

En av talarna i kväll är Johan Karlsson som är en av författarna till boken ” Dawit och friheten - om den svenske samvetsfången och Eritreas inställda demokratisering” som släppts på Silcs Förlag.

Jag anser att det är fel att EU (med stöd av Sveriges regering) nu i vår höjt biståndet till Eritrea. EU borde istället hålla inne biståndet och sätta upp minimikrav på mänskliga rättigheter för att på så sätt sätta press på den eritreanska regeringen.

Håller just nu på att jobba med två besök för toppkandidater till EU-parlamentet.

Nu fredag den 29 maj kommer Cecilia Wikström och besöker stadsmissionen i Linköping. Vi ska bl.a. besöka deras behandlingshem för utsatta kvinnor och deras unika kafé som finns i en kyrka i slutet av Ågatan.

På onsdag den 3 juni kl. 13.30-14.30 kan väljare träffa eu-kandidat Olle Schmidt och partiledare Jan Björklund på Stora Torget i Linköping.

Imorgon torsd 28 maj kl. 13 har jag pressträff i Café Cesam på Universitetet om studenters rörlighet i EU och vad som behöver göras för att fler ska ta steget att delta i Erasmusprogram. Själv har jag studerat i fyra länder utanför Sverige. Det var bland det bästa som hände under studietiden... och inte minst stärkte det mitt engagemang för EU-frågor.

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar