tisdag 25 augusti 2009

Flyktingspolitik och statsbudgeten 2010

Idag tar också Sveriges radio upp frågan om de irakiska flyktingarna nationellt. Här finner ni ett inslag där jag upprepar mina förslag.

I Corren lovar jag att framföra idén om ett verkställighetsstopp beträffande irakierna. Har idag på riksdagen, i samband med dkisussion om statsbudgeten 2010, talat med folkpartiets talesperson i migrationsfrågor om detta . Svaret är att det är migrationsdomstolen som måste fatta beslut om verkställighetsstopp -inte vi politiker. Det som spelar roll för ett sådant beslut är att migrationsverket har korrekt underlag om situationen i olika länder. Men som jag sagt tidigare, tyvärr kan nog dessa underlag bli bättre.

För övrigt pågår förhandlingarna om statsbudgeten. I detta läge då ekonomin ser ljusare ut finns det utrymme för några satsningar, men fortfarande måste vi politiker ta ansvar för att fler inte blir arbetslösa. Tyvärr är det ju så att arbetsmarknaden inte reagerar lika snabbt som tillväxtsiffrorna. Kommunerna har i år fått sämre skatteintäkter och har därmed inte lika mycket i kassan att anställa folk för under nästa år. Sverige har också en särskilt hög ungdomsarbetslöshet att jobba med.

Det kommer snart besked, mer kan jag inte säga i detta läge.

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar