måndag 24 augusti 2009

Möte med irakier

Idag har jag varit på möte med ett hundratal irakier som riskerar avvisas. Här några mediaklipp där jag deltar: Östnytt och Sveriges Radio Östergötland.

Efter USAs tillbakadragande av trupper har våldet ökat i Irak. Många attacker har skett mot kristna irakier. Media har rapporterat om kristna irakier som utvisats från Sverige och direkt tvingats fly igen.

Vi i folkpartiet menar att rutinerna behöver ses över vad gäller uppföljningar av de avvisningar som sker. Vi är tveksamma till att Migrationsverket har tillräcklig kännedom om hur förhållandena ser ut i Irak.

Vi anser också att det är dags att se över vissa delar i utlänningslagstiftningen. Definitionen av väpnad konflikt kan behöva vidgas, reglerna kring asyl för barn behöver ses över, liksom definitionen av särskilt ömmande skäl.

Det var ett bra möte mellan politiker och irakier idag i domkyrkans församlingslokal. Många berättade om svåra situationer. Imorgon när jag träffar min riksdagsgrupp ska jag vidarebefordra vad jag erfarit till personer som arbetar dagligen med migrationsfrågor.

Slutligen, förra veckan hölls en debatt om avvisningar om kristna irakier i Riksdagen. Den finns att läsa här (§13).

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar