onsdag 17 juni 2009

Tobias Krantz ny högskole- och forskningsminister

Min rumsgranne här på riksdagen är utsedd till ny minister. Kul! Tobias är kunnig, noggrann och har en gedigen bakgrund inom akademin. Han blev riksdagsledamot 2002 (samtidigt som jag för övrigt) och har på senaste tid varit folkpartiets talesperson i socialal frågor.

Det var inte så länge sedan Tobias var bjuden till ett evenemang i Linköping som jag tog initiativ till efter att han skrivit en rapport om hur samhället sviker barn som är placerade i familjehem och på institution. Här en artikel om detta i Corren.

För oss som känner Tobias är denna minsterutnämning ingen överraskning. Det är bara att glädja sig och önska Tobias framgång! Studenterna måste få högre studiemedel. Det blir hans viktigaste uppgift under kommande året.

Själv har jag just avslutat ett möte med statsministern inför europeiska toppmötet. Jag framhöll att Sverige måste driva på, med stöd från EU, att i-länder utanför EU ska ta sitt ansvar i klimatfrågan -inte minst på kommande G8-möte i Italien i juli.

NU ska jag iväg och köpa blommor till Tobias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar