tisdag 23 juni 2009

Presentation av svenskt EU-ordförandeskap och Bluffakturor

Idag har statsministern presenterat arbetsprogrammet för det svenska ordförandeskapet i EU. Det och andra nyheter finns nu på hemsidan för ordförandeskapet.

Vi riksdagsledamöter fick chansen att ställa frågor. Jag ställde en fråga med anledning av att en fortsatt utvidning av EU står högt på svensk agenda och att Slovenien nu blockerar Kroatiens medlemskap. Denna blockad är mycket olycklig eftersom behandlingen av Kroatien inte bara påverkar Kroatien utan påverkar hela regionen och människornas hopp och vilja att där göra tuffa reformer.

Såhär står det i arbetsprogrammet för det svenska ordförandeskapet (sid 9):

”Den fortsatta utvidgningsprocessen är av strategisk betydelse för att säkerställa fred och framsteg i ett öppet, enat Europa. Det är därför centralt att EU står fast vid sina åtaganden och de etablerade principerna på utvidgningsområdet. Takten i EU-närmandet avgörs av de enskilda ländernas reformframsteg. Kroatiens förhandlingar med EU kan under hösten komma att nå ett slutskede. ”

Meningen ”Takten i EU-närmandet avgörs av de enskilda ländernas reformframsteg.” är central. I och med att Slovenien blockerar ett medlemskap p.g.a. en gränstvist mellan de två länderna är det inte Kroatien själv som kan uppfylla alla EU:s uppställda kriterier. Slovenien skapar sig istället ett överläge. Det är inte heller troligt att Kroatien längre kan slutföra sina förhandlingar under hösten.

Utrikesminister Carl Bildt har fått huvudrubriker genom att vid en presskonferens igår säga att: ”Sverige har inga planer att agera i gränskonflikten mellan Kroatien och Slovenien”.

Jag menar att det är fel att avvisa aktiva åtgärder och påtryckning från EU:s sida i denna fråga. Frågan är större än att två länder ska få fortsätta träta om en bit hav. Därför tog jag upp frågan med Bildts chef, dvs Statsministern, och han gav ett betydligt mer nyanserat svar om att frågan måste hanteras och att den medling som initierats av EU måste följas. Det exakta svaret finns på riksdagens hemsida imorgon.

Nu ska jag förbereda mig inför ett möte som jag väntat på länge. I höstas drev jag frågan om att något måste göras för att få stopp på de ökande bluffakturorna. Imorgon ska jag äntligen få träffa ansvarig statssekreterare. Såhär i sommartider är detta en brännande fråga eftersom bedragarna ökar sin verksamhet då stackars sommarvikarier är lättare att vilseleda.

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar