fredag 15 januari 2010

På tisdag närvarar jag vid utfrågningen av ny svensk kommissionär

På måndag far jag till Strasbourg, Frankrike, för att vara på plats när Europaparlamentet på tisdag morgon (19 jan) utfrågar Sveriges kommande kommissionär Cecilia Malmström.

Malmströms ansvarsområde handlar om hur vi i EU ska utforma framtida asyl-, flykting- och invandringspolitik, och hur vi ska bekämpa internationell brottslighet som t.ex. människohandel.
Under hösten har jag engagerat mig i flyktingpolitiken och för kristna irakier i Östergötland. Framöver kommer EU:s flytingpolitik att i större grad göras lika (harmoniseras) över hela EU. Vad Europaparlamentet och Kommissionärerna anser påverkar Sverige och Östergötland.

Jag åker ner för att skapa nätverk och höra hur tongångarna går för att kunna påverka politiken. Ungefär 60% av svensk lagstiftning startar med EU-beslut. Svenska politiker måste också kunna spela på europaplan. Sedan vill jag förstås se de hyfsat nyvalda europaparlamentarikerna i aktion. Och det säger ju sig självt, jag är där för att hålla tummarna för min partikollega!

KGE

PS Att Cecilia Malmström skulle vara ett andrahandsval sedan Maud Olofsson sagt nej till Lena Ek är inte sant. Från säker källa har jag fått dementerat att det inte gick till så. Att Cecilia har kompetensen för jobbet är självklart, läs hennes CV här.

Länk här om hur utfrågningarna går till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar