onsdag 27 januari 2010

Minnesdagen av förintelsen högtidlighölls i riksdagen

Kommer just från riksdagens högtidlighållande av minnesdagen av förintelsen. Det är idag exakt 65 år sedan befrielsen av koncentrationslägret Auschwitz. Mietek Grocher, som överlevde nio koncentrationsläger och kom till Sverige som tonåring, berättade om sina upplevelser i koncentrationslägerna och nazisternas agerande. Ingen i hans familj överlevde nazisterna utom han själv.

Grocher reser runt i svenska skolor och berättar sitt vittnesmål och har skrivit en bok som heter ”Jag överlevde”. Han vill att vi ska minnas historien och citerade i sitt tal ” Den som inte minns är dömd att uppleva historien igen”.

När Grocher berättade om hur han blev fri slog det mig hur han indirekt talade om den viktiga funktion som Internationella Röda Korset hade. I helgen hade jag för avsikt att betala min medlemsavgift till Röda Korset, men fick inte ordning på hur jag skulle göra för att bli s.k. familjemedlem. Nu gör jag det enklaste och betalar vanlig medlemsavgift.

Sedan en tid har jag varit månadsgivare i Röda Korset då jag tilltalades av deras engagemang för mammor som drabbats i krig. Att ge mammor stöd för att bättre kunna ta hand om sina barn är en långsiktig investering för en bättre värld.

Du som läser detta, varför inte gå med i Röda Korset idag? Det är ett bra sätt att på det personliga planet göra en positiv skillnad för medmänsklighet och minska lidande.
Bara att klicka här.

KGE

Som riksdagsledamot har man möjligheten att nominera personer till Nobels Fredspris. Har idag skrivit under en nominering av Rabiya Kadeer för hennes kamp för uigurerna. Nu när OS är över, det mesta handlar om att komma ur den ekonomiska krisen och Kina reste hem från Köpenhamn stolt över att inte påtvingats ett klimatavtal, då om inte förr, är det dags att strålkastarna starkare riktas mot förtrycket och bristen på demokrati i Kina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar