onsdag 8 september 2010

Om transporter, försvarsindustri och jämställdhet

Igår var jag på debatt om framtidens transporter arrangerad av åkeriföretagen. De vill ha en transportminister i nästa regering.

En del politiker lovar allt åt alla beroende på var de befinner sig. Men det är oärligt och ohållbart, menar jag. Så jag sa tydligt att innehållet i politiken är viktigare än en ny typ av minister. Det fick jag genomslag för i media med bild i Corren sidan A6. Härligt!

Mycket i debatten kom förstås att handla om företagandets villkor och miljön. Det är kul att vara ute bland folk och höra vad de själva ser för möjligheter. Kilometerskatten var de klart emot. Det är jag också eftersom den blir administrativt dyr. Därtill bidrar den inte till en bättre miljö och bränslesnål körning eftersom det är avstånd som beskattas, inte utsläppen.

För att minska miljöpåverkan efterfrågade åkarna premier för miljöklassade lastbilar, och inte bara för personbilar. En man berättade att han fått ned bränsleförbrukningen och utsläppen rejält genom att ge bonus till de förare som kör eco-driving. Mycket går alltså att göra om man bara vill och styrmedlen är smarta!

Eftersom dagens artikel i Corren från transportdebatten ännu inte finns på nätet länkar jag till min senaste debattartikel ”Linköpings försvarsindustri hotas vid rödgrön valseger”. På fredag besöker jag Combitech- ett högteknologisk företag i Mjärdevi som ägs av Saab. Det som särskilt lockar är att de har en kvinnlig VD i en bransch som är klart dominerad av män. Enligt deras hemsida jobbar de aktivt för att öka andelen kvinnor i företaget. Ska bli spännande att se hur det går till. Fler tjejer behövs inom teknik och naturvetenskap!

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar