onsdag 1 april 2009

Lunch på UD, könsneutral äktenskapsbalk och försörjningsansvar vid anhöriginvandring

Idag har jag lunchat med Kabinettsekreterare (statssekreterare på UD) Frank Belfrage och den kroatiske ambassadören. Det var kabinettsekreteraren som ordnat välkomstlunch för ambassadören. Ordförande för eu-nämnden var inbjuden men fastnade i kammaren på debatt om könsneutrala äktenskap. Så jag gick i hennes ställe. Är ju numera ordförande för svensk-kroatiska parlamentarikerföreningen, så jag tänkte att det var ju bra att få träffa den nye ambassadören.

Vi har just voterat och röstat för en könsneutral äktenskapsbalk. Applåder i kammaren och bubbel utanför riksdagen.

Annars diskuterar vi just nu bl.a. frågan om försörjningsansvar vid anhöriginvandring. Igår lyssnade jag på utredaren som fått i uppdrag att skriva utredningen om hur man kan utforma ett system som ställer krav på att vissa personer som fått uppehållstillstånd ska ha egen försörjning och lämplig bostad innan de får rätt att låta sin familj flytta till Sverige.

Jag tycker förslaget verkar ha sina brister. Det blir säkert en hel del diskussion innan detta är i land. Många remissinstanser har varit kritiska, särskilt ur barnperspektiv.
Lämna en kommentar och ge mig din åsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar