måndag 7 december 2009

Dags för en ny vecka

Öppnade lördagens tidning och sett att Otek Kuzminski får Linköpings kommuns honnörspris. Jättekul! Jag har varit pianoelev till Otek en är en av dem som nominerat honom till priset. Han var en oförglömlig lärare och har starkt bidragit till kulturen i Linköping.

I fredags närvarade jag vid prisutdelningen för Right Livelyhood Award, "det alternativa nobelpriset". Fyra pristagare som gjort extraordinära personliga insatser belönades. Två av dem hade passande nog koppling till klimatfrågan. Fick en pratstund både med Rene Ngongo som räddat regnskog under brinnande inbördeskrig i Kongo och med David Suzuki som fick priset för sin opinionbildning för miljön i Kanada. Suzuki framhöll att han var besviken på Kanadas bud inför klimatförhandlingarna och hade höga förhoppningar på Sverige.

Idag ska jag föreläsa på Rotary i Linköping om vad det betyder att vara ordförandeland i EU. På onsdag har jag möte med statsministern inför toppmötet torsd-fredag. Frågan är vad jag ska ta upp med honom: klimat eller det nya programmet om brottsbekämpning och asylpolitik, det s.k. stockholmprogrammet som Cecilia Malmström ska göra verklighet av?

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar