torsdag 17 december 2009

Hösten 2009, mina två bästa:


Under juluppehållet kommer jag inte blogga, så lägger in en slags sammanfattning av hösten09. Den går på temat: "Mina två bästa..."


Tal på torg
-Arrangerade manifestation och talade för ett frigivande av den eritreanske journalisten Dawit Isaak på Stora Torget den 19 sept.
-Talade till minne av Kristallnatten den 9 nov på Stora Torget i Linköping.

Föredrag för allmänheten
-Höll den 3 nov föredrag på Rotary om vad det betyder att Sverige är ordförande i EU. Det gillades, så jag fick göra favorit i repris för en annan klubb. Fick därefter frågan att bli medlem. Det får ju anses vara bra betyg!

Motioner
-Jag har motionerat både till landsmötet (folkpartiets hösta beslutande organ) och till riksdagen om att göra engelska till ett obligatoriskt skolämne från första klass. Motionen bifölls på landsmötet och är nu hela partiets förslag. Förslaget skapade också stor debatt i riksmedia där hjärnforskare och Svenska akademin deltog.
-Har också motionerat både till landsmötet och till riksdagen om att barnkonventionen ska bli svensk lag. Också denna motion bifölls på landsmötet.

Ministerfrågor
-Ställt två frågor till statsministern inför europeiska toppmöten. Den ena handlade om att bevara skogen i klimatarbetet, den andra om klimatflyktingar.

Seminarier i riksdagen där jag varit värd
-Ett seminarium om ”Asyl- och flyktingsfrågor med fokus Irak”. Detta, tillsammans med andra möten under hösten, gav mig så pass mycket information att jag fick möjlighet att ensam träffa migrationsministern och lägga fram mina tankar.
-Ett seminarium på temat ”Biologisk mångfald och klimatet” med Stefan Edman och Lena Lindén, vd för Nordens Ark. Frågan om förlusten av biologisk mångfald kan i framtiden bli lika stor som klimatfrågan är nu.

Mediainslag
-Vecka 40 var jag omslagstjej för LinköpingsPosten och det var ett personporträtt av mig på dubbeluppslag med rubriken ”Internationellt engagemang en stor drivkraft”.
-Den 18 november fanns en stortskrattande Karin som besöker McDonalds på Correns förstasida. Inuti tidningen fanns en bra artikel med rubriken ”Sänkt arbetsgivaravgift gav fler ungdomar jobb”.

Artiklar
-Debattartikel med Helena von Schantz i ÖstgötaCorrespondenten med tre förslag för stärkt språkundervisning i grundskolan.
-Debattartikel i Norrköpings Tidningar med partiledare Jan Björklund om varför skolan bör få statligt huvudmannaskap. Tre argument: 1. tydligare ansvarsutkrävande, 2. barns rätt till likvärdig utbildning, 3. läraryrkets status och attraktionskraft skulle öka

Kontakt med utländska ambassader
-Lunchade med amerikanske ambassadören 2 nov, då jag var tydlig med att USA:s bud i klimatförhandlingarna inte duger.
-Har kopplat ihop koreanska ambassadens forskningsattaché med Clean Tech Östergötland. Ser ut som att det blir en koreansk delegationsresa efter nyår för att lära mer om östgötsk miljöteknik.

Valet 2010 i sikte
Under hösten röstade medlemmarna i Folkpartiet Östergötland fram mig till att stå överst på 2010 års valsedel till riksdagen. Hälften av alla som röstade i medlemsvalet vill se mig på toppen. Är mycket glad för det tydliga stödet.

Min målsättning är att väljarna i valet 2010 också ska ge mig förnyat förtroende för att jag ska kunna fortsätta att knuffa saker åt rätt håll när det gäller skola och universitet, utsatta barn, klimat och miljöskydd, jobb, kommunikationer i Östergötland och svenskt agerande i EU.

Vill du bidra i min kampanj, stötta mig genom att öppna dörrar till nätverk eller lägga ett gott ord för mig hos vänner och bekanta vore jag mycket tacksam. Hör gärna av dig!

God Jul och Gott Nytt År!

Karin Granbom Ellison
karin.granbom@riksdagen.se .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar