måndag 9 november 2009

9 november- en minnesdag

I helgen blev Folkpartiet i Östergötlands riksdagslista klar. Jag toppar listan och är förstås glad för det fortsatt starka förtroende som medlemmarna gett mig.

I kväll ska jag tala på en manifestation mot främlingsfientlighet och förtryck till minne av Kristallnatten den 9 november 1938. Stora Torget i Linköping kl. 18.00. Budskapet är förstås att vi inte får glömma vad som hänt i syfte att inte riskera att historien upprepar sig.Hitlers parti startade som ett litet parti med några få platser i tyska riksdagen. På ett decennium gick han från förförelse till förintelse.

Idag är det också 20 år sedan muren föll. Första gången jag var i Berlin var under tyska EU-ordförandeskapet våren 2007. Jag minns en middag på Hotel Adlon. Tal hölls på engelska, franska och tyska. Några hundra meter därifrån hade muren stått för 18 år sedan. Några hundra meter åt andra hållet fanns skräckens gata där Hitler och andra naziledare hade sina kontor under andra världskriget. På vägen dit passerar man nu ett minnesmärke för 6 miljoner dödade judar.

Jag hade rest till Berlin en dag tidigare för att se staden och drabbats av att historien blivit konkret. Decennier av förtryck har lämnat sina spår i staden. Nu satt jag där på Hotel Adlon, tillsammans med folkvalda från 27 länder som varit igenom krig och kallt krig, och vi hade mycket trevligt och diskuterade Europas gemensamma framtid. Det är vid sådana tillfällen ytterst tydligt att EU är något mycket större än en byråkrati.

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar