torsdag 12 november 2009

På måndag vänder jag hamburgare för att unga ska få jobb

Arbetsförmedlingen i Östergötland börjar nu se ljuset i tunneln. Men speciellt bland ungdomar 18 till 24 år är det fortfarande kärvt. Vad kan politiker göra för att unga ska få jobb?

För att få förslag jobbar jag på måndag på Mc Donalds som är en stor arbetsgivare för unga. Tänkte fråga de anställda vad de har för drömmar, önskemål och erfarenheter och lyssna på arbetsgivarna vad de behöver för att anställa fler.

Snart är det landsmöte för Folkpartiet. En stor fråga blir arbetsrätten. Bl.a. tänkte jag höra med folket på McD hur stor roll arbetsrätten egentligen spelar för de ungas chans att komma in och få stanna kvar på arbetsmarknaden.

Folkpartiet la i somras fram ett förslag om att införa något som kallas för ”lärlingsjobb” med ”lärlingslön”, dvs en lägre lön i början. Tanken är att det är bättre för en 20-åring att ha ett jobb med låg lön än att gå arbetslös eller på socialbidrag. I mina öron låter det självklart att det är bättre att ha ett jobb och komma igång, än att sitta hemma och vänta och vänta på att man ska få det där jobbet med full lön som för många aldrig dyker upp.

Men som sagt, det behövs nya fräscha tag. Kom in och käka frukost på McD Tornby och ge mig din åsikt!

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar