torsdag 5 november 2009

Diskussion om bistånd och marknadsföring av östgötsk cleantech

Idag har jag haft allianskollegor på besök från Valdemarsvik. Vi hade rundtur i riksdagen, de lyssnade på den tv-sända frågestunden och därefter hade vi en diskussion med biståndsministern.

Gunilla Carlsson har gjort ett bra arbete med att fokusera det svenska biståndet genom att minska antalet länder och ha en tydligare inriktning mot på demokrati och mänskliga rättigheter. Efter att jag berömt henne för detta ställde jag en fråga om EU:s bistånd med tanke på att Gunilla Carlsson varit med och höjt biståndet till Eritrea där de håller den svenske medborgaren Dawit Isaak fången. Svaret blev att de fattigaste människorna också bor i diktaturer, så det är en svår avvägning. Samtidigt beklagade hon att världen går mot allt större ofrihet. Om den verkligen gör det vill jag själv låta vara osagt. Hur som helst är jag idag med i Expressen om vad jag gjort för Dawit Isaak. Bl.a. säger jag att hans namn måste nämnas i olika sammanhang så han inte glöms bort. Ovanstående är ett exempel på detta.

Har idag tillsammans med Jan Björklund en debattartikel i Norrköping om att folkpartiet vill återförstatliga skolan. Det verkar som att debattinläggen inte finns på NT:s hemsida så det blir ingen länk.

Det var en bra kväll på den koreanska ambassaden igår. Bl.a. berättade jag för forskningsattachén om hur många fina miljöteknikföretag det finns i Östergötland. Jag uppmanade honom och ambassadören att komma på besök. De nappade på idén så idag har jag kopplat ihop Cleantech Östergötland med dem. Hoppas det kan vara starten för ökad koreansk kännedom om att 4:e storstadsregionen också är en världsledande miljöteknikregion. I förlängningen hoppas jag förstås att det skapar affärsmöjligheter för östgötska företagare.

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar