tisdag 3 november 2009

Skogen i klimatarbetet och seminarium om biologisk mångfald

Inför EU:s toppmöte i slutet av förra veckan deltog jag i öppen utfrågning av statsministern. Jag lyfte där den viktiga roll som skogen spelar i klimatarbetet. Varje år skövlas skog till en yta av Englands storlek. Detta motsvarar mycket stora utsläpp. I regnskogen finns också en stor del av världens biologiska mångfald.

Jag kommer nu från Kammaren där EU-ministern återrapporterat från toppmötet. Åter igen tog jag upp skogen i klimatarbetet. Per Bolund från Miljöpartiet hakade också på med en fråga om skogen. EU-ministern sade att skrivningarna i slutsatserna från toppmötet stärkts något, men uppenbart var frågan om skogen inte ett stort diskussionsämne, utan en fråga som måste följas inför Köpenhamnskonferensen.

Jag hade några tydliga budskap i Kammaren: Att stoppa skövlingen av regnskog är ett av de billigaste sätten att hantera klimatförändringarna. Det är nödvändigt att de rika länderna är med och betalar för skogens bevarande. Övervakningen av dem som får ekonomiskt stöd måste verkligen fungerar så att de sköter skogen på ett hållbart sätt. Det går inte skövla urskog för att plantera oljepalmer! Utbefolkningen måste kunna leva kvar i skog som skyddas.

Nästa tisdag arrangerar jag tillsammans med mina fp-kollegor i Miljö- och jordbruksutskottet ett seminarium om Biologisk mångfald och klimatutmaningen.

Deltar vid seminriet gör:
Lena Lindén, VD för Nordens Ark och Stefan Edman, biolog och författare.
Jan Terstad, programchef på ArtDatabanken med ett förflutet på Naturvårdsverket och i Miljödepartementet, kommenterar.

Tid: 10 november kl 12.00 – 13.30
Plats: Sveriges Riksdag, Riksgatan 2, mittpolen, RÖ,

Du är varmt välkommen! Anmälan är obligatorisk pga lunchsmörgås .
Anmälan sker senast 9 november kl.12.00 till mailto:avni.dervishi@riksdagen.se_.

KGE

1 kommentar:

  1. Appropå skog o biologisk mångfald, du stöttar väl min motion till Landsmötet om att Folkpartiet ska arbeta för att Omberg och Tåkern ska bli Nationalparker?
    Keep up the good work! :o)

    SvaraRadera