fredag 27 augusti 2010

"Heta stolen" med företagare och nej till ogenomtänkt kilometerskatt


Denna vecka startade med en kul utfrågning ”Heta Stolen” hos Svenskt Näringsliv. Företagare ställde frågor om allt mellan himmel och jord och jag fick några tips om förbättringar som kan göras. Här ett kort referat. Jag passade på att sammanfatta mina tankar i ett inlägg till näringslivsdebatt.se.

Mitt viktigaste budskap är att fler unga måste gå ur gymnasiet med fullständiga betyg och att kontakten mellan utbildning och arbetslivet måste bli bättre. Härligt att Jan Björklund lyckats få hela Alliansen att gå med på fler lärlingsplatser och möjligheten till lärlingsanställning.

Efter Svenskt Näringslivs utfrågning åkte jag och hälsade på hos ett åkeri i Norrköping. Förutom företagare träffade jag också Jocke Larsson, VD för Sverige Åkeriföretag Öst (det är vi som är på bilden). Självklart talade vi om de rödgrönas förslag om att lägga en skatt på 14 kr per mil för lastbilstrafik och på så sätt ta in 4 miljarder till statskassan. Kilometerskatten löser inga problem –snarare skapar den problem!

Syftet är att förstås att överföra lastbilstrafik till andra trafikslag – men ofta finns det inga alternativ till lastbil. Det finns t.ex. inga tågförbindelser fram till mjölkbonden eller till en butik. Därtill leder skatten inte till förbättringar för klimatet. Det är avgaser man ska beskatta inte avstånd. Beskattar man avstånd finns det inga drivkrafter för utveckling av bränslesnålare motorer eller bränslesnålare körning. Jag ser gärna en skatteväxling med sänkta arbetsgivaravgifter och högre bränsleskatter. De rödgröna föreslår bara en skattehöjning. Slutligen är de administrativa kostnaderna för kilometerskatten mycket höga. Det blir mycket regelkrångel med kontroller m.m.. Att få in 4 miljarder till staten kan kosta 5-6 miljarder –och det kommer till slut vara hushållen som betalar.

Apropå regelkrångel och företagande, bra reportage om mig i Corren idag sidan A6!

Igår höll jag info-bord på Linköpings Universitet. På tisdag 31 augusti är jag tillbaka på LiU igen. Jag och Carl B Hamilton, professor i internationell ekonomi och ordförande för riksdagens näringsutskott, håller seminarium om att skapa jobb i Östergötland på universitet i C3 kl. 12-13. Välkommen!

KGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar